(Rybnica PKP – Kromnów – Kopaniec ”Galeria Kozia Szyja” – Polana Czarownic – Bobrowe Skały- Górzyniec PKP) – 05.03.2017 r.

Tym razem wybraliśmy się do mniej uczęszczanej części Gór Izerskich m.in. do Kopańca, na Babią Przełęcz, Bobrowe Skały…

Wycieczkę zaczęliśmy na stacji kolejowej w Rybnicy. Udaliśmy się żółtym szlakiem mijając kościół p.w. Św. Katarzyny, a docierając do ruin tutejszego zamku. Jednak do końca nie wiadomo, czy był to zamek, czy też może zwykła strażnica średniowieczna? Niestety, ale nie ma o tym obiekcie zbyt wielu wiarygodnych informacji.

Kościół pw. Św. Katarzyny w Rybnicy

Ruiny zamku w Rybnicy

Dalej szliśmy polnymi drogami na tzw. azymut. Wyszliśmy mniej więcej przed rozstajem dróg między Kromnowem a Kopańcem. Teraz zaczęło się dla nas długie, asfaltowe podejście. W jego trakcie minęliśmy kościół p.w. Św. Antoniego, a także kilka ciekawych budynków. Jednym z nich była „Willa pod Zegarem’’. Jego nazwa z pewnością wzięła się od zegara, który zdobi jego elewacje. Jednak ten dom ma też inną nazwę. Jest to „Dom Starych Aktorów”. Chodzi o to, że aktorzy, którzy dożyli sędziwego wieku mogli w tym domu zamieszkać.

''Willa pod Zegarem'' (Dom Starych Aktorów)  w Kopańcu

”Willa pod Zegarem” (Dom Starych Aktorów) w Kopańcu

Jednym z naszych celów dzisiejszej wędrówki było odwiedzenie na samej górze Kopańca – Galerii „Kozia Szyja”.  Jest to dom prywatny pana L. Różańskiego i jego żony, w którym można zobaczyć wiele różnych wyrobów ceramicznych, glinianych oraz obrazów. Kopaniec jest współczesnym miejscem, w którym tworzą różni artyści. Zatrzymaliśmy się tam na herbatę i posłuchaliśmy fragmentów jednej z książek pana L. Różańskiego prezentującej opowiadania powstałe na bazie okolicznych miejsc.

Rzeźby na zewnątrz Galerii ''Kozia Szyja''

Rzeźby na zewnątrz Galerii ”Kozia Szyja”

Słońce

Prace w Galerii ''Kozia Szyja''

Prace w Galerii ”Kozia Szyja”

Obraz w Galerii ''Kozia Szyja''

Obraz w Galerii ”Kozia Szyja”

Ze schodów Galerii „Kozia Szyja” dane nam było podziwiać fantastyczny widok na Pogórze Kaczawskie, z Grodźcem po lewej i Ostrzycą Proboszczowicką po prawej stronie.

Widok na Pogórze Kaczawskie z Galerii ''Kozia Szyja''

Widok na Pogórze Kaczawskie z Galerii ”Kozia Szyja”

W okolicach Galerii i tej części G. Izerskich można też dostrzec „wały kamienne”. Również i tutaj nie do końca znane jest ich przeznaczenie. Powiedzmy, że wg jednej z teorii są to umocnienia wzmiankowane już podczas wojny 30 – letniej (1 poł. XVII w.).

Wały Kamienne

Dalej ruszyliśmy niebieskim szlakiem, który doprowadził nas do kolejnego zagadkowego miejsca jakim jest Babia Przełęcz, potocznie zwana „Polaną Czarownic” (niem. Hexenplatz) [646 m n. p. m.]. Również i tu nieznana jest geneza nazwy tego miejsca. Jednak skoro zostało tak nazwane to zapewne nieprzypadkowo. Jest takie powiedzenie, że jeżeli chcemy doświadczyć jakiś mistycznych wydarzeń to powinniśmy wybrać się tu sami, a nie w grupie. Inaczej nigdy nie będziemy uczestnikami nadprzyrodzonych cudów.

Polana Czarownic (Babia Przełęcz) - 646 m n. p. m.

Polana Czarownic (Babia Przełęcz) – 646 m n. p. m.

Z „Polany Czarownic” udaliśmy się na ciekawe skałki jakimi są Bobrowe Skały. Jest na nich urządzony punkt widokowy, z którego można zobaczyć piękną panoramę Karkonoszy, Rudaw Janowickich, Pogórza i Gór Kaczawskich.

Bobrowe Skały - punkt widokowy

Bobrowe Skały – punkt widokowy

Widok na Karkonosze z Bobrowych Skał

Widok na Skalnik (945 m.) z Bobrowych Skał

Po obejrzeniu panoram wróciliśmy kawałek skąd przyszliśmy i udaliśmy się  na zielony szlak prowadzący do Górzyńca. Mniej więcej przed Górzyńcem otworzył nam się widok na Śnieżne Kotły. Z tego miejsca było widać jak majestatycznie dominują w krajobrazie.

Widok na Śnieżne Kotły z Górzyńca

Na koniec naszej wędrówki udaliśmy się na stacje kolejową w Górzyńcu i pociągiem wróciliśmy do domu.