(Karpacz ”Wang” – Polana – Pielgrzymy – Słonecznik – Spalona Strażnica – Strzecha Akademicka – Samotnia – Polana – Karpacz ”Wang”) – 29.01.2017 r.

Kolejna już styczniowa wycieczka w pasmo Karkonoszy. Tym razem głównym naszym celem jest Skałka ‘’Słonecznik”, położona na wysokości 1420 m n. p. m.).

Podobnie jak tydzień temu w Kotlinie Jeleniogórskiej zimno i mgła, a prognozy na góry zapowiadają piękną, słoneczną pogodę. Tak, czeka nas kolejna „inwersja termiczna” :).

Wycieczkę zaczynamy przy przystanku Karpacz Wang i dalej standardowo przechodzimy obok Świątyni Wang i wchodzimy na teren KPN.

Świątynia ''Wang''

Świątynia ”Wang”

Dalej idziemy najpierw niebieskim, potem żółtym szlakiem do Polany im. Bronka Czecha. Prognozy pogody zaczynają się potwierdzać. Słońce operuje bardzo mocno i widać już pierwsze krajobrazy. Wiemy doskonale, że to zapowiedź pięknego dnia :).

Widoki z Polany (1)

Tutaj robimy pierwszą przerwę. Jest to czas na uzupełnienie płynów i kalorii, ale przede wszystkim na ściągnięcie niepotrzebnych warstw odzieży, skoro jest nam tak gorąco :). Po przerwie kierujemy się dalej szlakiem żółtym, de facto nazwanym pod koniec 2016 r. im. Tadeusza Stecia – wybitnego przewodnika i krajoznawcy. Po drodze mijamy skałki o nazwie „Kotki”.

Skałki ''Kotki''

Skałki ”Kotki”

Dochodzimy do miejsca zwanego „Pod Pielgrzymami” (1194 m n. p. m.) a naszym oczom ukazuję się tablica z czarno – żółtą szachownicą. Oznacza ona zagrożenie lawinowe na danym szlaku, na który nie powinno się wchodzić, gdy takie zagrożenie występuję, jak obecnie. Zamkniętym szlakiem jest szlak koloru zielonego, biegnący pod Kotłem Smogorni na Przełęcz Karkonoską (Odrodzenie), z którego możliwe jest zejście lawin. Ale my tam się nie udajemy. Cały czas idziemy szlakiem żółtym i dochodzimy tak do skałek „Pielgrzymy”.

Tablica - uwaga lawiny !!!

Tablica – uwaga lawiny !!!

Skałki ''Pielgrzymy''

Skałki ”Pielgrzymy”

Kierujemy się dalej żółtym szlakiem na „Słonecznik”. Szlak jest wymagający kondycyjne, ale za to bardzo widokowy. Widokowy jest również „Słonecznik”. Bo z którego innego miejsca można zobaczyć jednocześnie: Kotlinę Jeleniogórską, Góry i Pogórze Izerskie, Góry i Pogórze Kaczawskie, Rudawy Janowickie, G. Kamienne, G. Sowie, a nawet Masyw Ślęży? Tak, to nie żart, ale uroki „morza chmur” i wystających z niego szczytów w tych pasmach.

Chełmiec (851 m n. p. m.)

Widok na Pielgrzymy

Widok na Śnieżkę

Pogórze Kaczawskie (2)

Rudawy Janowickie

Skałka ''Słonecznik''

Skałka ”Słonecznik”

Wielka Sowa (1015 m.) [na ost. planie]

Wielka Sowa (1015 m.) [na ostatnim planie]

Trójgarb i M. Ślęży (ledwo widoczny na ostatnim planie)

Dalej idziemy granią Karkonoszy, a także korzystamy z zimowego obejścia szlaku czerwonego, który biegnie nad krawędzią Kotła Wielkiego Stawu. Z grani widać upragniony przez nas punkt wycieczki, czyli schronisko PTTK „Strzecha Akademicka”. Jednak jeszcze trzeba dotrzeć do „Spalonej Strażnicy”, z której to udamy się właśnie do schroniska na odpoczynek.

Strzecha Akademicka

Schr. PTTK „Strzecha Akademicka”

Docieramy tam i robimy sobie zapowiadaną przerwę. Przerwę robimy także w schronisku PTTK „Samotnia”. Później wracamy drogą jezdną do Polany i z powrotem do Świątyni „Wang”, gdzie kończymy wycieczkę.