(Lubawka ”PKP” – Ulanowice (Podlesie) – Krucza Skała – Rozdroże Trzech Buków – Krzyżówka BHP – Kralovecky Spicak – Kralovec) – 14.05.2017 r.

To czego nie udało się zobaczyć podczas poprzedniej wycieczki, czyli wnętrza Kościoła „14 Wspomożycieli” nadrabiamy teraz. Z dworca kolejowego w Lubawce ruszamy do kościoła. Gdy docieramy pod obiekt trwa jeszcze Msza Św. Musimy trochę poczekać. W tym czasie oglądamy obok „Dom Opata” – miejsce, w którym Opaci z Krzeszowa spędzali swoje urlopy.

Po skończeniu Mszy  Świętej wchodzimy do wnętrza kościoła. Warto było czekać. Na ścianach otaczają nas obrazy z wizerunkami 14 świętych, do których modlono się, a w sumie to i dalej się modlimy, w przypadku potrzebowania pomocy. Na środku piękny ołtarz z obrazem przedstawiającym całą „14 – stkę”.

Kościół „14 Wspomożycieli”

Obraz w ołtarzu głównym przedstawiający 14. wspomożycieli (1)

Św. Małgorzata

Obraz w ołtarzu głównym przedstawiający 14. wspomożycieli (2)

Po zwiedzeniu kościoła idziemy pod skocznie narciarską. Dawniej odbywały się na niej zawody o randze nawet Mistrzostw Polski. Potem została zamknięta, niszczała. Obecnie dzięki gruntownemu remontowi znowu odzyskała swój blask. Być może wkrótce znów odbędą się na niej jakieś ważne zawody.

Skocznia narciarska w Lubawce

Z Lubawki udaliśmy się stromo pod górę na szczyt Krucza Skała. Szczyt leży na terenie rezerwatu przyrody „Kruczy Kamień”. Z tego szczytu ładny widok na Lubawkę. Robimy sobie tutaj postój, jednak słyszymy niedaleko pierwsze grzmoty. To nadchodząca burza. Jest ot informacja dla nas, że czas schodzić i ruszać w dalszą drogę.

Widok na Lubawkę z Kruczej Skały

Gdy dochodzimy do Rozdroża Trzech Buków łapie nas przelotny deszcz. Burza na szczęście przeszła gdzieś bokiem. Przeczekujemy opady i ruszamy dalej.

Po pewnym czasie dochodzimy do granicy polsko – czeskiej. Schodzimy na stronę naszych południowych sąsiadów. Kolejnym celem naszej wycieczki będzie najwyższy szczyt Gór Kruczych (część Gór Kamiennych) – Kralovecky Spicak (881 m n. p. m.).

Krętą ścieżką pokonujemy kolejne metry do szczytu. Na szczycie wieża telekomunikacyjna i widoki na okolice, a nawet i Karkonosze.

Wieża odbiornikowa na szczycie Kraloveckego Spicaka

Autor na szczycie Kraloveckego Spicaka

Widok na Karkonosze z Kraloveckego Spicaka

Ze szczytu schodzimy prędko, ponieważ musimy zdążyć na pociąg. Jako, ze pociągi jeżdżą tu niezbyt często, nie możemy się spóźnić. Jeszcze przed Kralovcem mijamy kamieniołom riolitów, które wykorzystuję się jako kruszywo na drogach i torach kolejowych.

Kamieniołom riolitów

Z Kralovca żegnamy się z Kraloveckym Spicakiem oraz widoczną Śnieżką (1603 m n. p. m.) :).