(J.G. ”PTTK” – Kamienna Góra – Kochanów – Krzeszów – Chełmsko Śl. – Lubawka – J.G.) – 13.05.2017 r.

Sobotnia wycieczka w bardzo atrakcyjne miejsca, do których dojazd zbiorową komunikacją jest bardzo utrudniony. Dlatego też nie dysponując własnym środkiem transportu nie przyjeżdża się tutaj często. A naprawdę szkoda. Na szczęście my udawaliśmy się wynajętym autokarem, więc problem dojazdu mieliśmy rozwiązany.

Z Jeleniej Góry udaliśmy się do miasta, które ma podobną nazwę do miejsca rozpoczęcia wycieczki. Jest to też Góra, lecz nie Jelenia, a Kamienna Góra. Jedno z ważniejszych miast regionu, a nawet województwa dolnośląskiego. Jest w nim kilka miejsc wartych uwagi. M.in. mowa tu o „Podziemnej Trasie Turystycznej” przygotowanej przez firmę „ARADO”. Inną atrakcją Kamiennej Góry jest jeden z sześciu tzw. „Kościołów Łaski” wybudowanych na Śląsku dla ewangelików. Niestety obecnie nie wszystkie udało się zachować. Trzecim miejsce, które należy zwiedzić będąc w Kamiennej Górze jest Muzeum Tkactwa Dolnośląskiego. W budynku muzeum dawniej miała się mieścić jedna z Lóż Masońskich, o czym przypomina symbol tej tajnej organizacji widoczny u góry elewacji. Kamienna Góro to również miejsce urodzenia Carl Gotthard Langhans – architekt, znany m.in. z projektu Bramy Brandenburskiej znajdującej się w Berlinie.

Muzeum Tkactwa Dolnośląskiego

Tablica upamiętniająca Carla Gottharda Langhansa – architekta m.in. Bramy Brandemburskiej

Jeden z sześciu ”Kościołów Łaski”

Z Kamiennej Góry jedziemy do Kochanowa. Niewielka wieś, ale przyciągająca za sprawą jednego z zachowanych obiektów dawnego prawa. Jest to tzw. „Stół sędziowski”. Kamienny stół z kilkoma kamiennymi stołkami, na którym dawniej miały odbywać się sądy kapturowe, sądzące źle postępujących rycerzy.

”Stół Sędziowski” w Kochanowie

Następnym punktem zwiedzania na trasie naszej wycieczki jest Krzeszów. Znajduję się tam obiekt, który nazywany jest „Perłą Śląskiego Baroku”. Czym jest ta „Perła”? Otóż jest to Kompleks Pocysterski – Kościół słynący z malowideł, podziemia, a nawet Mauzoleum Piastów.

Fasada Kościoła w Krzeszowie

Malowidła na sklepieniu kościoła w Krzeszowie

Organy w kościele w Krzeszowie

Ołtarz kościoła w Krzeszowie

Schemat kościoła w Krzeszowie

Sarkofag Bolka I

Sarkofag Bolka II

Epitafium nagrobne

Kolejny sarkofag piastowski

Na zwiedzanie całego kompleksu należy przeznaczyć kilka godzin. My niestety mieliśmy napięty harmonogram zwiedzania, więc ruszyliśmy dalej. Kolejnym miejscem na trasie wycieczki było Chełmsko Śląskie. Można powiedzieć, że obecnie, ale dawniej też – Chełmsko Śląskie jest dolnośląską stolicą tkactwa. W Chełmsku Śląskim można zobaczyć „Domy Tkaczy Śląskich”. Tam możemy dowiedzieć się o historii tkactwa na Śląsku, ale też kupić regionalnych wyrobów. Ważne jest, że są to regionalne wyroby, a nie chińskie zabaweczki. To świadczy o bogatym dziedzictwie tego regionu. Warto o tym pamiętać i to kultywować.

Domy Tkaczy Śląskich w Chełmsku Śląskim

Ostatnim przystankiem naszej wycieczki jest Lubawka. Tam oglądamy z zewnątrz Kościół pod dawnym wezwaniem „14 Wspomożycieli” oraz stojący obok „Dom Opata”. Nic straconego, ponieważ następnego dnia organizowana jest tutaj wycieczka i kościół będzie otwarty. na pewno osobiście skorzystam.