(Wałbrzych – Szczawno – Zdrój – Jedlinka – Sztolnia Walimska ”Rzeczka” – Wielka Sowa – Zamek ”Grodno” – Rybnica Leśna – Sokołowsko – Stary Książ) – 22-23.04.2017 r.

2 – dniowa wycieczka na Ziemię Wałbrzyską była świetną okazją do poznania nieodwiedzanej na co dzień okolicy :).

Dzień 1. (22.04.2017 r.)

Z samego rana wyjechaliśmy autokarem do Wałbrzycha, jednego z największych miast leżącego w Sudetach (o ile nie największego). Miasto, które wzbogaciło się na górnictwu węgla, lecz po zamknięciu kopalni zaczęło się pogrążać w kryzysie gospodarczym. Ostatnio o Wałbrzychu usłyszał cały świat, a to za sprawą 65 kilometra linii kolejowej, w okolicy której podobno miał się znajdować zaginiony „Złoty pociąg”. Jak na razie pociągu nie odnaleziono, lecz ruch turystyczny diametralnie wzrósł. Dzięki temu Wałbrzych na nowo zyskał na znaczeniu.

Zwiedzanie zaczynamy od rynku Wałbrzycha: zabytkowe kamieniczki, Ratusz, a także w okolicach rynku np. Pałac Albertich.

Pałac Albertich

Kamienica pod Atlantami

Kamienica ”Pod Kotwicą”

Wałbrzyski Ratusz

Wałbrzych to również miasto, w których przebywali, tworzyli znane osobistości: Tadeusz Nalepa lub Krzysztof, Komeda Trzciński.

Tablica poświęcona małżeństwu T. Nalepy

Tablica poświęcona K.K. Trzcińskiemu

Nad miastem dobrze widoczny jest drugi co do wysokości w Górach Wałbrzyskich – Chełmiec (851 m n. p. m.), z charakterystycznymi 2 wieżami oraz 45 – metrowym krzyżem.

Chełmiec (851 m.)

Kolejnym naszym celem wycieczki było Szczawno – Zdrój. Położone niedaleko Wałbrzycha uzdrowisko zachwyca swoimi wodami mineralnymi oraz miejskim traktem. W Szczawnie – Zdroju przebywał m.in. kompozytor Henryk Wieniawski.

H.Wieniawski – pomnik

Jedną z atrakcji Szczawna – Zdroju jest Teatr Zdrojowy. Zachwyca nas swoim rokokowym wnętrzem.

Teatr Zdrojowy (2)

Teatr Zdrojowy (3)

W Szczawnie – Zdroju mamy okazję podziwiać kilka pomników. Jednym z symboli miasta jest pomnik psa, z którym wiąże się historia wierności Pana i jego psa. Jest również pomnik Pani, która jest goluteńka :), co wykorzystują kuracjusze, aby ją ubierać :).

Rzeźba psa

Rzeźba kobiety

Warto również wspomnieć, że w Szczawnie – Zdroju urodzili się dwaj niemieccy pisarze – bracia: Carl i Gerhart Hauptmannowie. Ten drugi w 1912 r. otrzymał Literacką Nagrodę Nobla za powieść „Tkacze”.

Tablica traktująca o miejscu urodzenia Hauptmannów

Po zwiedzeniu uzdrowiska przyszedł czas na Pałac w Jedlince. Przed pałacem zabytkowy samolot. Każdy turysta przed wejściem do pałacu zwraca nie niego uwagę.

Pałac Jedlinka

Samolot w Jedlinkach

Genealogia właścicieli pałacu na przestrzeni wieków jest dość zawiła, co prezentuje poniższe drzewo genealogiczne.

4 herby – pałac Jedlinka

W pałacu możemy dowiedzieć się m.in. jak wyglądało w przeszłości nadanie tytułu szlacheckiego (zdjęcie nieco rozmazane).

Akt tytułu szlacheckiego

Jedną z głównych atrakcji tego miejsca jest przypałacowy browar, z którego warto skorzystać po zwiedzeniu pałacu (nie odwrotnie 😉 ).

Z Jedlinki udaliśmy się do Rzeczki. W miejscu tym znajduję się jedna z podziemnych tras turystycznych po wydrążonych sztolniach podczas II Wojny Światowej. Sztolniach, będących częścią wielkiego i bardzo tajnego projektu o kryptonimie „RIESE” – czyli „Olbrzym”. Tak tajnego, że ponad 70 lat później nie wiadomo na 100 % czemu miały służyć te korytarze. Jedna z wersji mówi o podziemnym magazynie – fabryce broni. Inna o tajnym laboratorium. Jeszcze inna o „podziemnym mieście” Hitlera. Tak jak wspomniałem, do dziś nie wiadomo czym miał być projekt „RIESE”.

Ze względu na to, że podczas drążenia tych sztolni zginęło wielu ludzi wykonujących niewolniczą i bardzo ciężką pracę, brak zdjęć z wnętrza trasy. Warto natomiast przyjechać w te okolice i przekonać się samemu co wydarzyło się w tym tajemniczym miejscu.

Sztolnia ”Rzeczka”

Po zwiedzaniu objazdowym przyszedł czas na górską część naszej wycieczki. Wysiadamy z autokaru na Przełęczy Sokolej i ruszamy na najwyższy szczyt Gór Sowich – Wielkiej Sowy (1015 m n. p. m.). Po drodze mijamy schroniska „Orzeł” i „Sowa”, a także pamiątkowy obelisk poświęcony twórcy EGV – Carlowi Wiesenowi. EGV, czyli Eulengebirgsverein (Towarzystwo Sowiogórskie) to organizacja zajmująca się zagospodarowywaniem turystycznie Gór Sowich.

Przełęcz Sokola

Schronisko ”Orzeł”

Kopiec C. Wiesen

Schronisko ”Sowa”

Po pokonaniu przewyższeń stajemy na Wielkiej Sowie (1015 m n. p. m.). Gdy stajemy na szczycie zaczyna padać deszcz (jakby góra na nasz czekała 🙂 ). Wieża widokowa niestety jeszcze jest zamknięta (otwarcie następuję w weekend majowy). Robimy pamiątkowe zdjęcia i schodzimy tą samą drogą do autokaru.

Wielka Sowa (1)

Wielka Sowa (6)

Autor na szczycie Wielkiej Sowy

Na koniec dnia pierwszego udaliśmy się do Lubachowa, gdzie mieliśmy zarezerwowany nocleg.

Dzień 2. (23.04.2017 r.)

Dzień drugi zaczęliśmy od jednej z najbardziej znanych atrakcji tego regionu, czyli Zamku Grodno. Zamek słynie z legend: np. o „Białej Damie” oraz pięknie zdobiony portali. Tutaj też zaczyna się / kończy Szlak Zamków Piastowskich, znakowany na zielono.

Zamek Grodno (1)

Widok z Zamku Grodno (1)

Widok z Zamku Grodno (2)

Makieta Zamku Grodno

Kolejnym naszym przystankiem na wycieczce była Rybnica Leśna. Wieś ta w której to znajduję się jeden z trzech zachowanym drewnianych kościołów na Ziemi Wałbrzyskiej (pozostałe dwa znajdują się w Sierpnicy i Grzmiącej).

Oczywiście najcenniejszymi zabytkami w tym kościele są ołtarz, chrzcielnica i ambona, a także malowane empory, krucyfiks z jednego kawałka drzewca oraz drewniana konstrukcja kościoła.

Kościół drewniany w Rybnicy Leśnej (1)

Ołtarz kościóła w Rybnicy Leśnej

Chrzcielnica kościóła w Rybnicy Leśnej

Ambona kościóła w Rybnicy Leśnej

Zdobiona empora kościóła w Rybnicy Leśnej

Krucyfiks z jednego kawałka drewna w kościele w Rybnicy Leśnej

Po zwiedzeniu kościoła przejeżdżamy na Przełęcz Trzech Dolin, gdzie znajduję się Schronisko „Andrzejówka”. Warto zwrócić uwagę na jego wnętrze. Drewniane elementy zostały wykonane przez Hansa Brochenbergera specjalizującego się w tego typu rzeźbach.

Schr. ”Andrzejówka” (1)

Waligóra 936 m.

Drewniane wnętrze schroniska ”Andrzejówka”

Po odpoczynku w schronisko rozpoczęliśmy zejście do dawnego uzdrowiska – Sokołowska. Miejsce to zachwycało swoim leczniczym klimatem. Podobno na wzór Sokołowska budowano szwajcarskie Davos :).

Cerkiew w Sokołowsku

S5036514

Pod koniec wycieczki wróciliśmy do Wałbrzycha. Tam udaliśmy się w stronę Zamku Książ. Co prawda zamek było widać z daleka, to my zrobiliśmy spacer nad Wąwozem Pełcznicy. Miejsce piękne z dreszczykiem emocji :).

Zamek Książ

Po przejściu tego odcinka dotarliśmy do parku. Tam zobaczyliśmy Kaplicę Grobową Hochbergów, rodu który panował na Książu.

Kaplica grobowa Hochbergów

To był nasz ostatni punkt wycieczki. Wycieczka była bardzo udana, bogata w nowe doświadczenia. Z przyjemnością będzie tu jeszcze raz wrócić.