(Przełęcz Widok – Okole – Chrośnica – Płoszczyna – G. Szybowcowa) – 02.04.2017 r.

Niedzielna wycieczka w Góry Kaczawskie, której celem był najwyższy szczyt Grzbietu Północnego – Okole (714 m n. p. m.), a potem jeszcze najwyższy szczyt Grzbietu Małego – Szybowisko (Góra Szybowcowa – 561 m n. p. m.).

Wycieczkę rozpoczęliśmy w Jeleniej Górze przy Oddziale PTTK „Sudety Zachodnie” w Jeleniej Górze. Tam wsiedliśmy do autobusu, który przewiózł nas w okolice Przełęczy Widok (582 m n. p. m.) – Kapelli. Dalej ruszyliśmy nowym wariantem przebiegu szlaku niebieskiego E – 3 w kierunku Okola (714 m n. p. m.). Pierwsze widoki tego dnia na położoną powyżej nas Łysą Górę (707 m n. p. m.).

Łysa Góra (707 m n. p. m.) – widok z Kapelli

Po pewnym czasie przecięliśmy asfalt w Chrośnicy. Idąc wyżej mogliśmy podziwiać Łysą Górę z zupełnie innej, nieznanej nam perspektywy.

Łysa Góra (707 m n. p m.) – widok ze szlaku Chrośnica – Okole

Zbliżając się do Okola (714 m n. p. m.) pojawiły się na drzewach tabliczki ze strzałkami w którą stronę dojść do szczytu. Również pod namalowanym znakiem szlaku widniała pomalowana białą farbą odległość – 60 m. To był dla nas sygnał, że do szczytu już niedaleko.

Co prawda szczyt Okole (714 m n. p. m.) jest zlokalizowany w lesie, to wchodząc na znajdujące się na nim skałki można podziwiać piękne widoki m.in. na Karkonosze, ale też na Łysą Górę :).

Znak niebieskiego szlaku z odległością 60 m do Okola (714 m.)

Widoki z Okola (714 m n. p. m.)

Na jednej ze skałek Okola widnieje tablica pamiątkowa na cześć przewodnika sudeckiego i przodownika GOT – Andrzeja, który był współinicjatorem „Rajdów Rodzinnych Okole” – 1963 r.

Tablica na Okolu upamiętniająca przewodnika Andrzeja – twórcę Rajdów Rodzinnych ”Okole”

Dalej wędrujemy niebieskim szlakiem. Po drodze głaz upamiętniający członków Koła Łowieckiego „Muflon”. Następnie na naszej ścieżce znajdujemy przewrócony drogowskaz w miejscu zwanym Rozdroże pod Leśniakiem (520 m n. p. m.). Nie wiadomo dlaczego został on przewrócony. Jeżeli to z działań człowieka, należy to potępić.

Głaz upamiętniający członków Koła Łowieckiego ”Muflon”

Rozdroże pod Leśniakiem (520 m n. p. m.) – przewrócony drogowskaz

W końcu docieramy do Chrośnicy. Udajemy się na teren kościoła pw. Św. Jadwigi. W jego obrębie oraz na ścianach kościoła można się doliczyć aż 5! krzyży pokutnych. Część z nich stoi przed terenem kościoła, zaś jeden z nich jest wmurowany w jego ścianę. Kolejny jeszcze wmurowany został wokół drzwi bocznych kościoła. Także jeśli ktoś lubi poszukiwania może tutaj się udać i spróbować odszukać wszystkie 5 krzyży pokutnych.

Kościół Św. Jadwigi w Chrośnicy

Krzyż pokutny nr 3 przy kościele Św. Jadwigi w Chrośnicy

Krzyż pokutny nr 4 na ścianie kościoła Św. Jadwigi w Chrośnicy

Figura Św. Jadwigi przed Kościołem Św. Jadwigi w Chrośnicy

Zanim opuściliśmy Chrośnicę to odwiedziliśmy jedną z nowszych jej atrakcji, a mianowicie niejakie Ekomuzeum Tkactwa.

Ekomuzeum Tkactwa w Chrośnicy

Maszyna w Ekomuzeum Tkactwa w Chrośnicy

Wnętrze Ekomuzeum Tkactwa w Chrośnicy

Spod Ekomuzeum skierowaliśmy się w kierunku południowym. Przechodząc Chrośnickie Kopy zatrzymaliśmy się na chwilę przy pozostałości dawnego grodziska niedaleko Przełęczy Chrośnickiej (561 m n. p. m.). Obecnie jest to tylko wielki dół :).

Pozostałość po grodzisku niedaleko Przełęczy Chrośnickiej (561 m n. p. m.)

Dalej szliśmy cały czas niebieskim szlakiem aż do Płoszczyny, a następnie czarnym szlakiem rowerowym. Przed nami wydawać by się mogło majestatyczna góra o na pewno wielkiej wysokości bezwzględnej. Jednak to tylko Stromiec, mający 551 m n. p. m.). Choć góra nie duża, to będąc u jej podnóża prezentuje się faktycznie jako majestatyczna. Choć początkowo była w naszych planach, to jednak zdecydowaliśmy iść od razu na Szybowisko (G. Szybowcową – 561 m n. p. m.).

Stromiec (551 m n. p. m.) – widok od północy

Na Szybowisku nasze trudny wędrówki w końcu są wynagrodzone. Piękne widoki, ławeczki, stoliki. Czego więcej strudzonemu turyście trzeba 🙂 ?

Na szczycie kończymy naszą wędrówkę. Ja potem schodzę na Zabobrze, aby stamtąd wrócić do centrum Jeleniej Górze.

G. Szybowcowa (561 m n. p. m.)

Widoki z G. Szybowcowej (561 m n. p. m.)