(Widok – Jaskinia Walońska – Skopiec – Baraniec – Połom – Miłek – Wojcieszów) – 06.11.2016 r.

Niedzielną wycieczkę rozpoczęliśmy na parkingu poniżej Łysej Góry w Górach Kaczawskich. Następnie udaliśmy się kawałek nowym przebiegiem niebieskiego szlaku prowadzącego poniżej Łysej Góry do Przełęczy Widok (582 m n. p. m.). Po dotarciu na ową przełęcz ruszyliśmy dalej szlakiem niebieskim do Przełęczy nad Kobyłą (592 m n. p. m.). Tam zrobiliśmy sobie pierwszy postój na posiłek oraz uzupełnienie płynów. Dalej trzymając się niebieskim szlakiem wkroczyliśmy do tzw. Trzmielowej Doliny, gdzie natrafiliśmy na ruiny dawnego folwarku „Altepferde”, co po polsku oznacza „Stare Konie”.

Pozostałość folwarku w Trzmielowej Dolinie

Po obejrzeniu dawnego folwarku przeszliśmy jeszcze kawałek niebieskim szlakiem, aby potem odbić z niego na leśne drogi. W ten sposób krocząc pośród drzew dotarliśmy do tzw. Jaskini Walońskiej. Jest to łatwo dostępna jaskinia, do której może udać się każdy. Nie jest ona długa i nie potrzebny jest żaden sprzęt do asekuracji. Jednak warto mieć ze sobą jakieś źródło światła, ponieważ w jaskini jest ciemno. Warto też pomyśleć o odzieży, której nie boimy się pobrudzić oraz o ochronie naszej głowy, aby się w nią nie uderzyć 🙂 .

Jaskinia Walońska – wejście

Autor wewnątrz Jaskini Walońskiej

Po zwiedzeniu tego ciekawego obiektu ruszyliśmy znowu leśnymi ścieżkami, aby dotrzeć do Przełęczy Komarnickiej (662 m n. p. m.). Tam w nasze oczy rzuca się kolorowe drzewko z wiszącymi na nim butami oraz szałas. My udajemy się do szałasu na kolejny postój.

Przełęcz Komarnicka (662 m n. p. m.) - drzewo z butami

Przełęcz Komarnicka (662 m n. p. m.) – drzewo z butami

Po przerwie ruszamy do góry, aby zdobyć Skopiec (724 m n. p. m.), czyli najwyższy szczyt Gór Kaczawskich. Oczywiście między Skopcem (724 m n. p. m.), a Barańcem (724 m n. p. m.) możemy w kierunku wschodnim podziwiać widoki na sąsiednie pasma górskie. Dzisiaj niebo jest zachmurzone, a widoki sięgają maksymalnie do Chełmca (851 m n. p. m.) w Górach Wałbrzyskich (i tak ledwo widocznego).

Ja osobiście jestem ciekaw zmian dokonanych na Skopcu, ponieważ byłem ostatnio na nim w kwietniu tego roku. Okazuję się, że obok szczytu powycinano trochę drzew. Cóż, może próbuję się zrobić ze Skopca punkt widokowy? Nie mi to oceniać, czy słusznie. Oczywiście pamiątkowe zdjęcie na szczycie, pieczątka do książeczki GOT i wracamy na rozdroże.

Widok z rozdroża między Barańcem a Skopcem

Autor na szczycie Skopca (724 m n. p. m.)

Z rozdroża schodzimy ścieżką w dół w kierunku góry Połom (667 m n. p. m.). Jest to chyba jedna z najbardziej rzucających się w oczy gór. Otóż na jej zboczach wydobywa się wapień, przez co widać stworzony tam kamieniołom. To dlatego przyciąga nasze oczy. Warto dodać, że góra Połom (667 m n. p. m.) skrywa wiele ciekawych jaskiń, w tym jedną z najpiękniejszych w Sudetach – Szczelinę Wojcieszowską. Jednak mimo tych cennych walorów na tą górę nie wjedziemy!!! Głównie ze względów bezpieczeństwa. Dlatego, że trwają tam prace wydobywcze, często z wykorzystaniem materiałów wybuchowych, o czy ostrzegają tablice umieszczone w jej okolicach.

Połom (667 m n. p. m.) - widok z zejścia z rozdroża między Barańcem a Skopcem

Połom (667 m n. p. m.) – widok z zejścia z rozdroża między Barańcem a Skopcem

Okrążając górę Połom (667 m n. p. m.) docieramy do górnej części Wojcieszowa. Przed przejściem przez tory widzimy hale produkcyjną, w której to produkowana jest woda „Wojcieszowianka”.

Fabryka produkująca wodę ''Wojcieszowianka''

Fabryka produkująca wodę ”Wojcieszowianka”

Przechodzimy również obok jednego z dawny pałaców, w którym obecnie znajduję się Ośrodek szkolno – wychowawczy.

Ośrodek szkolno - wychowawczy w Wojcieszowie

Ośrodek szkolno – wychowawczy w Wojcieszowie

Naszym kolejnym celem jest rezerwat przyrody „Góra Miłek”. Udajemy się tam, aby zobaczyć pozostałości po dawnym kamieniołomie oraz panoramę na Wojcieszów.

Rezerwat przyrody prawem chroniony ''Góra Miłek'' - tablica państwowa

Rezerwat przyrody prawem chroniony ”Góra Miłek” – tablica państwowa

Wojcieszów - widok z ''tarasów'' g. Miłek

Wojcieszów – widok z ”tarasów” g. Miłek

Kamieniołom na g. Miłek

Na koniec wycieczki udajemy się na przystanek autobusowy. Czekając na nasz autobus dostrzegamy w jednym z podwórek miniaturkę jednego z najsławniejszych zabytków świata, czyli „Wieży Eiffla” – symbolu Paryża.

Miniaturka Wieży ''Eiffla'' na jednym z podwórek w Wojcieszowie

Miniaturka Wieży ”Eiffla” na jednym z podwórek w Wojcieszowie

I tak spędziliśmy miło kolejną niedzielę.