(Janowice Wielkie – Miedzianka z Browarem) – 02.10.2016 r.

W niedziele 2. Października wybraliśmy się pociągiem do Janowic Wielkich. Dalej ruszamy drogą asfaltową do naszego głównego celu – Miedzianki. Po drodze mijamy pierwszą ciekawostkę – stary głaz, a na nim napis: „Bergmuhle”, co  w dosłownym tłumaczeniu znaczy: „Młyn górski”. Na głazie widoczna jest także strzałka. Niegdyś głaz wskazywał drogę do młyna, lecz obecnie młyna już nie ma.

Stary drogowskaz wskazujący drogę do d. młyna - przy drodze do Miedzianki

Stary drogowskaz wskazujący drogę do d. młyna – przy drodze do Miedzianki

Idziemy dalej i mijamy tablicę oznaczającą granicę miejscowości Miedzianka. Jej zwiedzanie zaczynamy przy ruinach dawnego browaru. Kiedyś Miedzianka słynęła m.in. z produkcji piwa. Browar działał od XV – wieku, aż z przerwą do lat 70. XX – wieku. Najsłynniejszym produkowanym tutaj piwem było „Złoto Miedzianki” (polska nazwa).

Ruiny Browaru w Miedziance

Dalej przeszliśmy na nieistniejący już rynek. Niestety praktycznie nic już po nim nie pozostało, oprócz rosnących tam drzew. Dzięki postawionym tam tablicom mogliśmy zobaczyć jak on mniej więcej wyglądał. Aż trudno uwierzyć, że stało tutaj tak wiele domów.

Rynek dawnego miasta w Miedziance - tablica

Rynek dawnego miasta w Miedziance – tablica

Oczywiście wiele masowych turystów kojarzy Miedziankę głównie z znajdującego się obecnie nowego Browaru. Miedzianka dawniej słynęła także z górnictwa. Była ona jedną z miejscowości, gdzie wydobywano uran w tajnym projekcie o kryptonimie „R – 1”. My mieliśmy okazje zobaczyć dawną sztolnie, która odgrywała wtedy główną rolę.

Sztolnia w Miedziance

Dalej podeszliśmy w okolice kościoła filialnego pw. św. Jana Chrzciciela w Miedziance, aby spojrzeć na wprost od jezdni. Przed nami stała dawna „Gospoda pod Czarnym Orłem”. To chyba obecnie najlepiej zachowany budynek w tej miejscowości.

''Gospoda pod Czarnym Orłem'' (Gasthof Schwarzer Adler) w Miedziance

”Gospoda pod Czarnym Orłem” (Gasthof Schwarzer Adler) w Miedziance

Obok kościoła znajdują się również pozostałości po Dworze w Miedziance. Niestety również są nikłe.

Pozostałość po Dworze w Miedziance

Jednym z ostatnich miejsc, jakie zobaczyliśmy w Miedziance były wnętrza kościoła filialnego pw. św. Jana Chrzciciela. Tam ciekawostką jest dość nowoczesne jak na nasze czasy ukazanie „Drogi Krzyżowej’’.

Fragment drogi krzyżowej kościele filialnym pw. św. Jana Chrzciciela w Miedziance

Odwiedzając kościół w niedziele, teraz mogliśmy udać się na relaks. Ale zanim „zakotwiczymy’’ w największej atrakcji Miedzianki udajemy się w jej okolice, aby zobaczyć oryginalny krzyż pokutny (pojednania) z widniejącym na nim napisem „MEMENTO” – co oznacza „PAMIĘTAJ”.

Krzyż pojednania z porowatego zlepieńca z napisem ''MEMENTO'' w Miedziance

Krzyż pojednania z porowatego zlepieńca z napisem ”MEMENTO” w Miedziance

Po zobaczeniu krzyża nie pozostało nam już nic jak tylko spocząć na tarasie Browaru w Miedziance. Mieliśmy również przyjemność posłuchać o całym procesie warzenia piwa.

Tanki do produkcji piwa

I tak przyjemnym akcentem zakończyliśmy niedzielną wycieczkę.