(J.G. – Twardocice – Grodziec – Lwówek Śląski – Płakowice – Szwajcaria Lwówecka) – 04.12.2016 r.

Dnia 4 grudnia wybraliśmy się na wycieczkę autokarowo – pieszą. Naszym celem w głównej części były atrakcje Pogórza Kaczawskiego. Choć jest to pasmo niezbyt często odwiedzane, to posiada kilka punktów godnych odwiedzenia.

Na początku udaliśmy się do wsi Twardocice. Tam oprócz widocznych przy drodze ruin dawnego kościoła ewangelickiego można zobaczyć pomnik poświęcony Schwenkfeldystom. Kim oni byli? Byli wyznawcami zreformowanego kościoła ewangelickiego. Ich liderem i duchowym przywódcą był Caspar Daniel Schwenckfeld. Był on wielkim zwolennikiem reformacji Martina Lutra. Jednak po dłuższym samodzielnym studiowaniu Pisma Świętego doszedł do innych wniosków, które wygłaszał swoim zwolennikom. Wieś Twardocice to jedna z wsi, w której działali właśnie Schwenkfeldyści. Pomnik poświęcony Schwenkfeldystom został ufundowany w 1863 r. Ich fundatorami byli potomkowie Schwenkfeldystów, którzy dawniej wyemigrowali do USA. Obok pomnika mamy możliwość podziwiania pięknego widoku na „Śląską Fudżijame”, czyli Ostrzyce Proboszczowicką (501 m n. p. m.), pozostałość po dawnym neku wulkanicznym. Zaś po przeciwległej stronie również widok na pozostałość po dawnym neku wulkanicznym Wilkołaku (363 m n. p. m.).

Ruiny dawnego kościoła ewangelickiego w Twardocicach

Ostrzyca Proboszczowicka (501 m n. p. m.) - widok sprzed pomnika Schwenkfeldystów

Ostrzyca Proboszczowicka (501 m n. p. m.) – widok sprzed pomnika Schwenkfeldystów

Pomnik Schwenkfeldystów i pamiątkowy głaz w Twardocicach

Wilkołak (363 m n. p. m.) - widok spod pomnika Schwenkfeldystów

Wilkołak (363 m n. p. m.) – widok spod pomnika Schwenkfeldystów

Po zwiedzeniu zabytków Twardocic udajemy się prawie na sam kraniec Pogórza Kaczawskiego. Nasz kolejny przystanek to Grodziec. Jest to nazwa zarówno wsi, góry oraz wznoszącego się na niej zamku. Największą atrakcją w tym miejscu jest oczywiście zamek o których za chwilę. Parkujemy przy kościele pw. Narodzenia NMP we wsi Grodziec. Wyżej autokar nie przejedzie przez bramę. Kościół pochodzi z XVIII wieku, zaś przylegająca do niego wieża z 1826 r.

Kościół pw. Narodzenia NMP we wsi Grodziec

Idziemy asfaltem pod górę i po krótkim spacerze wkraczamy na dziedziniec zamku Grodziec. Ulokowany jest na górze o tej samej nazwie, na wysokości 389 (m n. p. m.). I tak jak Ostrzyca Proboszczowicka (501 m n . p. m.) i Wilkołak (363 m n. p. m.) góra ta jest pozostałością po dawnym neku wulkanicznym. Właśnie od takich neków wulkanicznych obszar na którym się znajdujemy nazywany jest „Krainą Wygasłych Wulkanów”.

Na Grodźcu warto pochodzić po korytarzach. To pozwoli lepiej zrozumieć tą warownie. Na jednej z najwyższej kondygnacji zamku jest wieża widokowa, z której przy dobrej widoczności zobaczymy Karkonosze.

Zamek Grodziec (1)

Zamek Grodziec (2)

Zamek Grodziec (8)

Zamek Grodziec (14)

Zamek Grodziec (23)

Po zwiedzeniu zamku ruszamy tym razem na Pogórze Izerskie. Naszym kolejnym celem jest jedno z najstarszych miast w Polsce – Lwówek Śląski. Jest ono datowane na 1217 r.!!! (data nadania praw miejskich). Miasto posiada zachowany w świetnym stopniu układ średniowieczny, w tym mury miejskie. Może obecnie miasto te nie jest tak znaczącym ośrodkiem jak kiedyś, natomiast posiada wiele atrakcji z średniowiecznego okresu. Dlatego też jest godne polecenia turystom.

Fragment murów obronnych w Lwówku Śląskim

Po przekroczeniu murów miasta ukazuje nam się wielki kościół. Co prawda większość jego elementów jest gotyckich, to posiada również nieliczne ślady stylu romańskiego. Jest to m.in. zamurowana rozeta widoczna nad jego portalem ( o nim za chwilę). Obok kościoła widać pomnik naszego papieża – Jana Pawła II.

Kościół pw. Wniebowzięcia NMP w Lwówku Śląskim

Pomnik Jana Pawła II k. kościoła pw. Wniebowzięcia NMP w Lwówku Śląskim

Gotycki portal kościoła pw. Wniebowzięcia NMP w Lwówku Śląskim

Na uwagę zasługuję portal kościoła. Widać na nim scenę ukoronowania Maryi Panny na Królową, zaś wokół tej sceny, po bokach archiwolt widać 10 postaci, które mają symbolizować 5 kobiet mądrych i 5 kobiet głupich (z Pisma Świętego).

Koronowanie MB - portal kościoła pw. Wniebowzięcia NMP w Lwówku Śląskim

Koronowanie MB – portal kościoła pw. Wniebowzięcia NMP w Lwówku Śląskim

Wewnątrz kościoła najcenniejsza jest renesansowa chrzcielnica przedstawiająca 4 sceny z Biblii związane z wodą np. Wesele w Kanie Galilejskiej, czy też Chrzest Jezusa w Jordanie.

Renesansowa chrzcielnica kościoła pw. Wniebowzięcia NMP w Lwówku Śląskim

Na tym kończymy tematykę sakralną Lwówka Śląskiego i udajemy się w kierunku rynku. Po drodze mijamy pomnik „Nagiego Germanina”, ustawiony na pamiątkę ofiar I wojny światowej i symbolizujący sytuację Niemiec po przegranej tej wojnie.

Pomnik ''Nagiego Germanina'' upamiętniający poległych w I W.Ś.

Pomnik ”Nagiego Germanina” upamiętniający poległych w I W.Ś.

Dalej najwyższy obiekt w mieście czyli wieża dawnego kościoła ewangelickiego (60 metrów).

60 - metrowa wieża d. kościoła ewangelickiego w Lwówku Śląskim

60 – metrowa wieża d. kościoła ewangelickiego w Lwówku Śląskim

W mieście na kilku budynkach możemy znaleźć symbol precla. To oznaczenie cechu piekarzy, który kiedyś działał we Lwówku Śląskim.

Herb cechu piekarzy z symbolem precla

Ok., docieramy w końcu do budynku ratusza. Jego wieża jest późnogotycka, zaś budynek renesansowy. Na elewacji ratusza zobaczyć możemy malowidło z napisem: „Reno Vatum” i datę 1707 r. i kilka symbolicznych rzeźb np. harpie.

Malowidło na ścianie ratusza we Lwówku Śląskim

Ratusz we Lwówku Śląskim (wieża 55 - metrów)

Ratusz we Lwówku Śląskim (wieża 55 – metrów)

Harpie na elewacji  ratusza we Lwówku Śląskim

Harpie na elewacji ratusza we Lwówku Śląskim

Obok stoi także taka kamienna budka. W średniowieczu stał tutaj pręgierz. Na szczycie tej budki dostrzec możemy sowę – symbol m.in. mądrości.

Pozostałość po pręgierzu w Lwówku Śląskim

Niedaleko budynku ratusza widzimy głaz postawiony na pamiątkę odwiedzin Lwówka Śląskiego przez samego Cesarza Napoleona I Bonapartego.

Głaz poświęcony pobytowi Napoleona I Bonapartego we Lwówku Śląskim

Wracamy teraz do autokaru. Jednak nie jedziemy jeszcze do domu. Korzystamy maksymalnie z naturalnego źródła światła – Słońca. Nim zajdzie jedziemy jeszcze do Płakowic, a tam oglądamy Pałac i ruiny dawnego szpitala. Pałac ma mroczną przeszłość z czasów II wojny światowej. Przeprowadzano tutaj testy medyczne na ludziach. Naprawdę smutna i tragiczna historia.

Pałac w Płakowicach

Portal Pałacu w Płakowicach

Dawny szpital przy Pałacu w Płakowicach i autobus misyjny

Wracamy do autokaru. Powoli zaczyna się ściemniać. Udajemy się na skałki tzw. Szwajcarii Lwóweckiej. Wdrapujemy się na samą górę skałek i podziwiamy z tej perspektywy piękny zachód Słońca. Moim zdaniem jedno z najpiękniejszych zdjęć jakiekolwiek udało mi się zrobić 🙂 .

Skały Szwajcarii Lwóweckiej

Zachód Słońca - widok ze skałki Szwajcarii Lwóweckiej

Zachód Słońca – widok ze skałki Szwajcarii Lwóweckiej

Tą niewątpliwie atrakcją dla naszych oczu kończymy naszą wycieczkę i już po zachodzie Słońca wracamy do domu. Za tydzień bowiem czeka nas kolejna wycieczka 🙂 .