Kowary – 08.05.2016 r.

Choć prognozy pogody zapowiadały na 08 maja deszcz i burze, to od samego rana panowała ładna pogoda. Tylko nad Śnieżką zebrała się wielka chmura, robiąca tutaj za jej czapkę 🙂 .

Od dawnego dworca PKP ruszyliśmy najpierw w kierunku Wojkowa, aby po drodze zobaczyć Pałac „Nowy Dwór”, a następnie zawróciliśmy w kierunku Pałacu „Ciszyca”.

Śnieżka 1603 m. - widok z torów kolejowych prowadzących w okolice Pałacu Ciszyca

Śnieżka 1603 m. – okolice Pałacu ”Ciszyca”

Od Pałacu „Ciszyca”  weszliśmy w las, by po chwili dostrzec ruiny Zamku. Warto dodać, że znajduję się on na zaznaczonym na mapie wzgórzu Radziwiłłówka, prawidłowo sugerując właścicieli Zamku.

Ruiny Zamku na wzgórzu ''Radziwiłłówka''

Ruiny Zamku na wzgórzu ”Radziwiłłówka”

Wracamy teraz z powrotem pod Pałac „Ciszyca”, a następnie idziemy na ul. Jeleniogórską. Tam przy drodze stoi jeden z dwóch krzyży pokutnych (pojednania) w Kowarach. Jest on krzyżem łacińskim, wykonanym z piaskowca. Widoczny jest na nim ryt przedstawiający zaostrzoną dzidę (oszczep).

Krzyż pokutny (łacinski, piaskowiec) z rytem dzidy - na ul. Jeleniogórskiej

Krzyż pokutny (łaciński, piaskowiec) z rytem dzidy – na ul. Jeleniogórskiej

Idąc dalej ulicą Jeleniogórską, a potem Ogrodową podchodzimy pod Pałac „Smyrna”. Kiedyś służył on jako mieszkanie dyrektora Kowarskiej Fabryki Dywanów Smyrneńskich. Obecnie pełni on rolę hotelu z restauracją.

Pałac - Willa ''Smyrna''

Pałac – Willa ”Smyrna”

Idąc dalej docieramy do centrum miasta, czyli Starówki. Na jednej ze ścian Ratusza podziwiamy pozostałość po skamielinie w kształcie muszli. Pamiętam, że w 2013 r. pierwszy raz zobaczyłem tą ciekawostkę i potem bezskutecznie próbowałem ją przy różnych okazjach odszukać. Ale teraz już wiem dokładnie w którym miejscu owa muszla jest. Także od teraz przechodząc przez Starówkę Kowar zawsze rzucę na nią okiem.

Odbicie zwierzęcej muszli na ścianie budynku Ratusza

Ratusz w Kowarach

Potem weszliśmy do budynku obok Ratusza oraz do „Sali Rajców” w Ratuszu. Tam mogliśmy oglądać wiele ciekawych eksponatów związanych z historią miasta Kowary i nie tylko.

Dawny herb Kowar widoczny na dywanie - w sali Ratusza

Dawny herb Kowar widoczny na dywanie – w sali Ratusza

Strój galowy górnika - w sali Ratusza

Strój galowy górnika – w sali Ratusza

Kowary Średnie - tablica z nazwą dawnej stacji kolejowej - w sali Ratusza

”Kowary Średnie” – tablica z nazwą dawnej stacji kolejowej – w sali Ratusza

Portret Księcia Wilhelma von Hohenzollerna

Malowidła na suficie w Sali Rajców Kowarskiego Ratusza

Oczywiście będąc na Kowarskiej Starówce warto udać się pod Fontannę, gdzie wokół niej stworzono „Aleje Sław Kolarstwa”.

Aleja Sław Kolarstwa w Kowarach - tablice

”Aleja Sław Kolarstwa” w Kowarach – tablice

Ze Starówki zboczyliśmy trochę z drogi i poszliśmy na tamtejszy cmentarz. Odwiedziliśmy grób najwybitniejszego muzyka Kowarskiego, który był niewidomy. Ludzie mówią o nim, że miał nieprawdopodobny „słuch muzyczny” – co usłyszał, to potrafił zagrać. Nazywał się Stefan Dymiter.

Grób niewidomego Cygana muzyka Stafana Dimitera na cmentarzu w Kowarach

Kolejnym przystankiem na naszej trasie był najstarszy most w Kowarach nad rzeką Jedlicą, a tam pomnik Św. Jana Nepomucena, patrona m.in. spowiedników.

Pomnik Św. J. Nepomucena na moście nad rzeką Jedlicą

Pomnik Św. Jana Nepomucena na moście nad rzeką Jedlicą

Po przeciwnej stronie ulicy wznosi się Kościół p.w. Imienia NMP. Przed nim wita nas pomnik Św. Franciszka z Asyżu. Do środka kościoła nie udało nam się wejść, ponieważ w tym dniu odbywały się Komunie Św. Zaś najciekawszą rzeczą na zewnątrz jest słynna piaskowcowa rzeźba przedstawiająca „Maryję z Potworem (Maszkaronem)”.

Madonna z Potworem (Maszkaronem) - piaskowiec na ścianie koscioła NMP w Kowarach

Madonna z Potworem (Maszkaronem) – piaskowiec na ścianie kościoła NMP w Kowarach

Po zwiedzeniu okolicy w obrębie Starówki udajemy się na południe, docelowo w stronę Uroczyska. Po drodze mijamy największy na Dolnym Śląsku „Miejski Ośrodek Kultury” oraz pozostałość po dawnym basenie.

Najw. na Dolnym Śląsku Miejski Dom Kultury w Kowarach

Dawny basen w Kowarach

Po opuszczeniu zabudowań udajemy się Ścieżką dydaktyczną zatytułowaną „Szlak Tradycji Górniczych”. Idąc tak docieramy do malutkiego Wodospadu Piszczaka.

Oznaczenie szlaku zielonego oraz Ścieżki Dydaktycznej ''Szlak Tradycji Górniczej''

Oznaczenie szlaku zielonego oraz Ścieżki Dydaktycznej ”Szlak Tradycji Górniczej”

Wodospad ''Piszczak'' w Kowarach (1)

Wodospad Piszczaka’ w Kowarach

Po zobaczeniu tej atrakcji schodzimy znowu do „cywilizacji”. Podziwiamy zabytkowy wiadukt kolejowy oraz Kaplicę Św. Anny

Zabytkowy wiadukt kolejowy

Kaplica Św. Anny w Kowarach (4)

Kaplica Św. Anny w Kowarach

Powróciliśmy z powrotem na Starówkę Kowar i tam zakończyliśmy oficjalnie zwiedzanie miasta.