Karkonosze Wschodnie Polskie – 27.07.2014 r

Dnia 27.07.2014 r. wybraliśmy się tym razem w Karkonosze Wschodnie, z zamiarem zdobycia Skalnego Stołu (1281 m.). Wycieczkę rozpoczęliśmy we wsi Ściegny (niedaleko Karpacza). Po opuszczeniu autobusu zobaczyliśmy tablicę pamiątkową na 700 – lecie powstania Ścięgien :

Tablica pamiątkowa poświęcona 700 -leciu Ściegien

Tablica pamiątkowa poświęcona 700 -leciu Ścięgien

Potem, po drodze poszliśmy zobaczyć szkołę im . Władysława Reymonta (polskiego noblisty) oraz to, na co możemy się tam natknąć:

Stary kamienny drogowskaz (przy szkole podstawowej im. W.S. Reymonta) w Ściegnach

Słup Pokoju na Ziemi (przy szkole podstawowej im. W.S. Reymonta) w Ściegnach

Drugi z takich Słupów Pokoju możemy zobaczyć w Jeleniej Górze na dziedzińcu Zespołu Szkół Ekonomiczno – Turystycznych. Następnie udaliśmy się na żółty szlak pieszy prowadzący do Budnik (dawna osada górska Karpacza). Po drodze zobaczyliśmy skałkę „Kazalnice”, z której to głoszono kiedyś kazania.

Skałka "Kazalnica"

Skałka „Kazalnica”

Po jakimś czasie docieramy do Budnik

Chatka w osadzie Budniki

oraz kontemplujemy żyjącą tutaj faune :

Motylek

Po opuszczeniu Budnik wkraczamy na jeden z najbardziej męczących szlaków pieszych górskich w Sudetach, czyli odcinek Budniki – Skalny Stół. Jednym słowem katorga, ale proszę wierzyć mi na słowo widoki wynagradzają wszystkie męki i trudy podejścia. Po wymagającym podejściu, naszym oczom ukazuję się Skalny Stół (1281 m.) :

Skalny Stół (1282 m.n.p.m.)

Po odpoczynku i podziwianiu widoków schodzimy niebieskim szlakiem do schroniska „Na Przełęczy Okraj”

Schronisko PTTK "Na Przełęczy Okraj"

Schronisko PTTK „Na Przełęczy Okraj”

Można powiedzieć, że te schronisko ratuje nam życie, ponieważ tuż po wejściu do niego zaczyna się bardzo mocna ulewa, która trwa ok. 15 minut. Po przeczekaniu ulewy, możemy wyjść i zejść do miejsca powrotu – do Kowar.

W Kowarach podziwiamy m.in. fontannę, galerię sław polskiego Kolarstwa oraz pomnik św. Franciszka :

Fontanna w Kowarach

Czesław Lang - tablica w Galerii Sław Kolarstwa

Czesław Lang – tablica w Galerii Sław Kolarstwa

Pomnik Św. Franciszka z Asyżu (przy kościele NMP w Kowarach)

Po tym udajemy się na autobus. Pamiętam, że trafiliśmy na taki moment, gdzie czekaliśmy ok. 2 h na PKS-a. Ale cóż to była niedziela :).